WYDANIE ONLINE

Zamawiający nie ma możliwości zmiany kryteriów na etapie oceny ofert. Dlatego skutkiem wadliwego ich sformułowania jest konieczność unieważnienia postępowania. W przypadku zamówień na dostawy oraz usługi informatyczne wyznaczenie kryteriów jest szczególnie trudne z uwagi na to, że bardzo często przedmiotem zamówienia jest unikatowy i dedykowany specjalnie na potrzeby zamawiającego system informatyczny.

czytaj więcej »

Szacuje się, że wartość rynku zamówień publicznych przekracza 200 miliardów rocznie, dlatego jasne i przejrzyste regulacje są kluczowe dla efektywnej realizacji zamówień publicznych. Polska stoi przed nie lada wyzwaniem – do 18 kwietnia 2016 r. państwa członkowskie UE zobowiązane są do implementacji do swoich porządków prawnych regulacji nowych dyrektyw. Termin ten jest niezwykle krótki, biorąc pod uwagę, że sposób wdrożenia przepisów do polskiego Prawa zamówień publicznych nie został jeszcze rozstrzygnięty.

czytaj więcej »

Znowelizowany art. 90 ust. 1 ma zapewnić zamawiającemu sprawny oraz przejrzysty mechanizm badania ofert dotkniętych niepewnością rażąco niskiej ceny. Wszczęcie procedury wyjaśniającej służy wyeliminowaniu podejrzenia rażąco niskiej ceny zaproponowanej przez wykonawcę.

czytaj więcej »

Formułowane przez zamawiającego wymogi związane z wiedzą i doświadczeniem trzeba każdorazowo oceniać stosownie do jego obiektywnych potrzeb. Dopuszczalne jest, aby organizator przetargu oczekiwał doświadczenia w realizacji 2 robót i aby wymóg ten odnosił się do każdego konsorcjanta z osobna. Umożliwienie łączenia potencjału członków konsorcjum nie w każdej sytuacji jest celowe i uzasadnione.

czytaj więcej »

Treść wezwania do wykonawcy determinuje w dużej mierze treść jego odpowiedzi. Zamawiający może poprosić o wyjaśnienie przynajmniej podstawowych elementów cenotwórczych. Natomiast jeżeli w wezwaniu zamawiający zamieści szczegółowe pytania to złożone przez wykonawcę wyjaśnienia muszą stanowić odpowiedź.

czytaj więcej »