WYDANIE ONLINE

Zbliżająca się nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych przewiduje wiele ułatwień. Odnoszą się one między innymi do zmian umów. Nowe procedury są bardziej elastyczne i zostały przyjęte niezwykle entuzjastycznie. Poniżej omówiono sytuacje, w których zmiana umowy nie będzie wymagać przeprowadzenia nowego postępowania. Umowę w sprawie zamówienia będzie można zmienić, gdy modyfikacja: będzie wynikać z klauzul kontraktowych, będzie konieczna na skutek potrzeby udzielenia zamówień dodatkowych, będzie konieczna z uwagi na nieprzewidziane okoliczności, wyniknie z potrzeby zastąpienia dotychczasowego wykonawcy nowym podmiotem, ma nieistotny charakter, jest niskowartościowa – względem wartości umowy.          

czytaj więcej »

Wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy Pzp zamawiający zostaną obciążeni dodatkowymi obowiązkami. W myśl art. 29 ust. 3a organizator przetargu będzie musiał wskazać w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane czynności, których wykonanie będzie prowadziło do obowiązkowego zatrudnienia przez wykonawcę na podstawie umowy o pracę osób je wykonujących.

czytaj więcej »

W dniu 21 czerwca 2016 r. Komisja Gospodarki i Rozwoju rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, w której Senat zaproponował aż 120 poprawek. Komisja wnosiła o przyjęcie 108 poprawek i odrzucenie 12 poprawek. Kolejnego dnia Sejm ostatecznie przyjął zmiany. Nowe rozwiązania mają służyć przekształcaniu systemu zamówień publicznych w silny instrument realizacji polityki gospodarczej i społecznej państwa.

czytaj więcej »

TEZA Wszelkie niejasności w specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinny być wyjaśniane na etapie postępowania przetargowego. Wykonawca nie może żądać uznania jego oferty za zgodną z siwz, jeżeli oferowany sprzęt nie spełnia wymaganych przez zamawiającego parametrów.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 maja 2016 r., sygn. akt KIO 607/16

czytaj więcej »

Opis sytuacjiZamawiający udzielał zamówienia uzupełniającego, które było przewidziane w ogłoszeniu na zamówienie podstawowe, na usługę sprzątania o wartości netto 35.000 zł, a więc poniżej 30.000 euro. Jednak nie miał pewności, czy może skorzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 4 pkt 8 ustawy Pzp. A jeżeli tak, to czy powinien sporządzić protokół z postępowania z wolnej ręki i zamieścić ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, tak jak w postępowaniu powyżej 30.000 euro?

czytaj więcej »

Zamawiający prowadził przetarg nieograniczony na usługę wykonania dokumentacji projektowej. Podczas badania ofert stwierdzono, że jedna z nich przedstawia cenę niższą o więcej niż 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Wielu wykonawców zaoferowało z kolei wynagrodzenia niższe o więcej niż 30% od wartości zamówienia. Czy w tej sytuacji, przymierzając się do zbadania zaoferowanych cen, trzeba odnieść się do wartości zamówienia, czy do średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert?

czytaj więcej »

Projekt nowelizacji ustawy Pzp wprowadza nowe rozwiązania w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, a następnie solidarnie odpowiadających za realizację zamówienia. Do znanej regulacji art. 23, zgodnie z którą wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, dodano nowe zapisy.

czytaj więcej »

Praktyka zamawiających pokaże, w jaki sposób konstruowane będą pisma wzywające wykonawców do złożenia dokumentów, w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp. Być może będą się one ograniczać tylko do przytoczenia brzmienia art. 26 ust. 1 ustawy Pzp bez szczegółowego odnoszenia się do poszczególnych elementów JEDZ i poszczególnych warunków/wymagań.

czytaj więcej »