Nr 10
Zamówienia sektorowe po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych
Nowe przepisy ustawy Pzp, wprowadzają wiele nowych regulacji związanych z zamówieniami sektorowymi. Dotyczą one m.in. podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów o zamówieniach sektorowych oraz sposobu ich udzielania. W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, jak nowelizacja ustawy Pzp zredefiniowała pojęcia związane z zamówieniem i zamawiającym sektorowym, oraz o trybach, w jakich będzie można zlecić tego rodzaju zamówienia.
Umowa ramowa – poznaj nowy przepis w ustawie Pzp
Dodany w wyniku nowelizacji art. 101a ustawy Pzp określa przede wszystkim krąg wykonawców, którym zamawiający może udzielić zamówień na podstawie umowy ramowej. Jest on uzależniony od tego, w jaki sposób została zawarta umowa ramowa.
Nr 9
Zaproszenie do składania ofert – poznaj nowe regulacje
Zmiany dokonane w art. 51 ustawy Pzp w pierwszej kolejności przesądzają o jednoczesnym zapraszaniu kandydatów do składania ofert. Oprócz tego przywołuje się w tej jednostce redakcyjnej nazewnictwo kryteria selekcji, zastępując dotychczasowe sformułowanie odnoszące się w sposób opisowy do wyłonienia wykonawców w sposób obiektywny i niedyskryminacyjny.
Zamawiający może zatrzymać wadium wykonawcy – dowiedz się kiedy jest to możliwe
Zanim zamawiający zatrzyma wadium powinien uzyskać wyjaśnienia od wykonawcy. Niezasadne zatrzymanie wadium może bowiem skończyć się dochodzeniem przez wykonawcę jego zwrotu na drodze sądowej. Dlatego niezbędne wydaje się utwierdzenie bądź nie przez zamawiającego w przekonaniu, że podstawa zatrzymania zaistniała z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Poznaj nowe regulacje o wadium.
Sprawdź, od kiedy liczy się terminy ważności dokumentów potwierdzających warunki udziału w postępowaniu
Opis sytuacjiArt. 26 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (w brzmieniu po nowelizacji) przewiduje obowiązek wezwania wykonawcy, przed zawarciem umowy, do złożenia w wyznaczonym terminie aktualnych na dzień złożenia dokumentów i oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Tymczasem rozporządzenie z 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia odnosi termin ważności dokumentów i oświadczeń do terminu składania ofert. Czy przepisy te należy rozumieć tak, że wykonawca w odpowiedzi na wezwanie składa dokumenty i oświadczenia, których ważność odnosimy do terminu składania ofert. Czyli np. informację z Krajowego Rejestru Karnego wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert?
Nr 8
Zamawiający zażąda od wykonawcy wyjaśnień co do rażącej ceny
Podczas badania cen zawartych w ofertach złożonych w postępowaniu zamawiający może stwierdzić, że budzą one jego wątpliwości i mogą być uznane za rażąco niskie. Wówczas korzystając z przedstawionego wzoru będzie musiał wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnienia. Jeśli wykonawca tego nie zrobi, jego oferta zostanie odrzucona.
Zamawiający na stronie internetowej zamieszczają roczne plany postępowań o udzielenie zamówień
Regulacja dodanego art. 13a nie wynika z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektyw unijnych. Wypełnia natomiast jeden z ich celów, mianowicie ułatwienie dostępu do zamówień publicznych małym i średnim przedsiębiorstwom i zwiększenie ich zaangażowania w rynku zamówień publicznych. W założeniach ma służyć umożliwieniu zapoznania się z planami instytucji zamawiającej, a przez to łatwiejszej organizacji aktywności gospodarczej wykonawcy.
W grupowych ubezpieczeniach pracowniczych stosujemy ustawę Pzp
Opis sytuacjiJestem zatrudniona w szpitalu. Nasi pracownicy posiadają grupowe ubezpieczenia pracownicze (ok. 290 osób) i aktualnie domagają się wzrostu świadczeń ubezpieczeniowych, z czym wiąże się konieczność podwyższenia składki ubezpieczeniowej. Czy jako jednostka publiczna jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia postępowania przetargowego na tę okoliczność, czy możemy zawrzeć umowę z nowym bądź tym samym ubezpieczycielem tylko na lepszych warunkach?
Nr 7
Obowiązek zawierania umów o pracę przez wykonawców może powodować utrudnienia w przetargu
Wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy Pzp zamawiający zostaną obciążeni dodatkowymi obowiązkami. W myśl art. 29 ust. 3a organizator przetargu będzie musiał wskazać w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane czynności, których wykonanie będzie prowadziło do obowiązkowego zatrudnienia przez wykonawcę na podstawie umowy o pracę osób je wykonujących.
Nr 6
Zamówień in-house oraz regulacje dotyczace obowiązkowych umów o pracę to najbardziej kontrowersyjne zagadnienia nowelizacji
Już niedługo można się spodziewać wejścia przepisów ustawy Pzp w życie. Na pytania, czy możemy jeszcze spodziewać się rewolucyjnych zmian i jak przebiegają prace, odpowiada ekspert, członek grupy roboczej ds. Pzp działającej przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, uczestniczka procesu legislacyjnego ustawy Prawo zamówień publicznych Agata Hryc-Ląd.
W postępowaniach podprogowych stosujemy aktualne przepisy
Opis sytuacjiNasza jednostka wszczęła postępowanie na roboty budowlane. Kwota zamówienia wskazuje na to, że postepowanie będzie prowadzone w procedurze krajowej. Czy wciąż możliwe jest (zgodne z prawem) ogłoszenie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane o wartości poniżej progu unijnego na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów ustawy Pzp – obowiązujących przed 18 kwietnia 2016 r.?
Nr 5
W jaki sposób zamówić aktualizację specjalistycznego programowania
Opis sytuacjiZamawiający chciał zaktualizować specjalistyczne oprogramowanie geodezyjne. Aktualizację mogą wykonać tylko i wyłącznie partnerzy producenta oprogramowania, np. w Polsce jest ich 5 czy 6. Do tego oprogramowania zamawiający ma również nakładki, które chce zaktualizować, ale nakładki te są objęte wyłącznym prawem autorskim i jest tylko jeden producent i jednocześnie dystrybutor. W jakim trybie należy udzielić tego zamówienia? Czy na aktualizację oprogramowania geodezyjnego trzeba przeprowadzić przetarg nieograniczony, a nakładkę zamówić w trybie z wolnej ręki? Czy wartością zamówienia będzie suma obu zamówień?
Nr 4
Z art. 6a ustawy Prawo zamówień publicznych ostrożności nigdy za wiele
Podstawowy problem związany z „furtką”, którą otrzymali od ustawodawcy zamawiający w art. 6a, dotyczy dopuszczalności „uchylenia się” od stosowania pełnego reżimu wynikającego z ustawy Pzp w przypadku zamówień udzielanych w częściach.
Przetarg bez dokumentów od wykonawców, czyli rewolucyjne zmiany w zamówieniach
Termin wyznaczony państwom członkowskim na implementację nowych dyrektyw o zamówieniach publicznych upływa 18 kwietnia 2016 r. W Polsce prace legislacyjne toczą się w błyskawicznym tempie, stąd pojawiła się duża szansa, że wspomniany termin zostanie dotrzymany. W dniu 15 marca 2016 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez ministra rozwoju projekt nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Nr 3
Wymóg zatrudniania wykonawców na umowę o pracę w nowej ustawie Pzp
System zamówień publicznych ma niebagatelne znaczenie w rozwoju polskiej gospodarki. Istotna rola, jaką zamówienia pełnią w różnych jej sferach, przejawia się przede wszystkim w kwestii racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi czy też skutecznego wydatkowania środków unijnych poprzez zapewnienie wykonawcom niedyskryminacyjnego dostępu do zamówień, dbanie o przejrzystość czy efektywność procedur. Realizacja zamówień publicznych jest jednym z ważniejszych zagadnień funkcjonowania państwa. Ale czy to znaczy, że dopuszczalna jest dalece idąca ingerencja w relacje np. pracownik - pracodawca?
Poprawienie omyłki rachunkowej w ofercie wykonawcy jest obowiązkiem zamawiającego
Oczywistą omyłką rachunkową jest omyłka wynikająca z błędnej operacji rachunkowej. Omyłka rachunkowa ma charakter oczywisty, nie tylko wtedy, gdy jest widoczna na pierwszy rzut oka. Stwierdzenie omyłki może mieć miejsce również w sytuacji, w której przebieg działania matematycznego może być prześledzony i na podstawie reguł rządzących tym działaniem możliwe jest stwierdzenie błędu w jego wykonaniu. Zamawiający muszą pamiętać, że jeśli w ofercie znajdzie się omyłka, to jej poprawienie jest obligatoryjne i musi być dokonane w toku badania i oceny ofert.
Nr 2
Zamawiający będzie musiał uzasadnić, dlaczego nie podzielił zamówienia na części
Już niedługo czeka nas nowe podejście do dzielenia zamówienia na części. Podział będzie jak dotychczas decyzją zamawiającego, jednak konieczne stanie się uzasadnienie podjęcia decyzji o jego braku. Jednym z głównych celów nowych przepisów jest bowiem wzmocnienie potencjału małych i średnich przedsiębiorstw oraz ułatwienie ich udziału w rynku zamówień publicznych. Zmiany powinny być wdrożone do 18 kwietnia, dlatego polski ustawodawca musi się spieszyć.
Wykonawcy nie mogą narzucać zamawiającemu kryteriów oceny ofert
Opis sytuacjiZamawiający prowadził przetarg nieograniczony na wykonanie usługi przewozu węgla transportem kolejowym. W siwz ustalił 2 kryteria oceny ofert: cenę (z wagą 88%) i całkowitą masę przesyłki (z wagą 12%). Jeden z wykonawców wniósł odwołanie do KIO. Zarzucił w nim zamawiającemu naruszenie art. 91 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez ustalenie kryterium (masy przesyłki) i sposobu jego oceny w sposób naruszający uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców oraz niezwiązany z przedmiotem zamówienia. W jego ocenie nie zmierzało ono do rzeczywistego wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Jednocześnie odwołujący zarzucił zamawiającemu, iż wzór umowy w sprawie zamówienia narusza zasady współżycia społecznego. Zakłada bowiem obniżenie przysługującego wykonawcy wynagrodzenia w przypadku stwierdzenia, iż masa netto węgla energetycznego w przesyłce pociągowej będzie niższa niż masa netto ustalona zgodnie z zadeklarowaną przez niego w ofercie minimalną wagą przesyłki pociągowej, niezależnie od tego, czy niższa masa netto węgla wynika z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
Nr 1, Styczeń 2016 r.
Zamawiający ma prawo zabronić konsorcjantom łączenia swojej wiedzy i doświadczenia w celu wykazania warunku udziału
Formułowane przez zamawiającego wymogi związane z wiedzą i doświadczeniem trzeba każdorazowo oceniać stosownie do jego obiektywnych potrzeb. Dopuszczalne jest, aby organizator przetargu oczekiwał doświadczenia w realizacji 2 robót i aby wymóg ten odnosił się do każdego konsorcjanta z osobna. Umożliwienie łączenia potencjału członków konsorcjum nie w każdej sytuacji jest celowe i uzasadnione.
Obowiązek wezwania do wyjaśnień elementów ceny - jak je właściwie skonstruować
Treść wezwania do wykonawcy determinuje w dużej mierze treść jego odpowiedzi. Zamawiający może poprosić o wyjaśnienie przynajmniej podstawowych elementów cenotwórczych. Natomiast jeżeli w wezwaniu zamawiający zamieści szczegółowe pytania to złożone przez wykonawcę wyjaśnienia muszą stanowić odpowiedź.