Wymóg zatrudniania wykonawców na umowę o pracę w nowej ustawie Pzp
System zamówień publicznych ma niebagatelne znaczenie w rozwoju polskiej gospodarki. Istotna rola, jaką zamówienia pełnią w różnych jej sferach, przejawia się przede wszystkim w kwestii racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi czy też skutecznego wydatkowania środków unijnych poprzez zapewnienie wykonawcom niedyskryminacyjnego dostępu do zamówień, dbanie o przejrzystość czy efektywność procedur. Realizacja zamówień publicznych jest jednym z ważniejszych zagadnień funkcjonowania państwa. Ale czy to znaczy, że dopuszczalna jest dalece idąca ingerencja w relacje np. pracownik - pracodawca?
Poprawienie omyłki rachunkowej w ofercie wykonawcy jest obowiązkiem zamawiającego
Oczywistą omyłką rachunkową jest omyłka wynikająca z błędnej operacji rachunkowej. Omyłka rachunkowa ma charakter oczywisty, nie tylko wtedy, gdy jest widoczna na pierwszy rzut oka. Stwierdzenie omyłki może mieć miejsce również w sytuacji, w której przebieg działania matematycznego może być prześledzony i na podstawie reguł rządzących tym działaniem możliwe jest stwierdzenie błędu w jego wykonaniu. Zamawiający muszą pamiętać, że jeśli w ofercie znajdzie się omyłka, to jej poprawienie jest obligatoryjne i musi być dokonane w toku badania i oceny ofert.
Jak poprawnie wykorzystać instytucję prawa opcji
Opis sytuacjiZamawiający prowadził postępowanie trybie przetargu ograniczonego na dostawę 20 laptopów w terminie dwóch miesięcy od dnia podpisania umowy. Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zastrzegł możliwość skorzystania z prawa opcji, którą została objęta dostawa dodatkowych 30 laptopów. Z opisu przedmiotu zamówienia wynika, że laptopy dostarczane w ramach opcji mają mieć inne parametry niż te, które zostały objęte zamówieniem podstawowym. Zamawiający zastrzegł możliwość skorzystania z opcji w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego.Jeden z wykonawców zainteresowanych uzyskaniem zamówienia zakwestionował dokonany przez zamawiającego opis warunków zamówienia, wskazując, iż zamawiający ma możliwość skorzystania z prawa opcji wyłącznie w trakcie trwania umowy, a zamówienie objęte opcją powinno być tożsame z zamówieniem podstawowym. Dodatkowo wykonawca podniósł, że okoliczność, iż zakres zamówienia w ramach opcji jest większy niż zamówienie podstawowe, stanowi obejście prawa i jest sprzeczne z art. 140 Pzp. Czy zarzut wykonawcy jest słuszny?
Jak poprawnie wprowadzić klauzule waloryzacyjne do umów o zamówienia publicznego
Istotne zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, są zabronione, jeśli nie zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający musi również określić warunki takiej zmiany.
Artykuł 36 ust. 2 pkt 10 ustawy Pzp wskazuje, w jaki sposób zastrzec osobiste wykonanie zamówienia przez wykonawcę
Jeżeli zamawiający chce zastrzec w dopuszczalnym ustawowo zakresie osobiste wykonanie przez wykonawcę zamówienia, musi to zrobić w sposób precyzyjny oraz jednoznaczny. Wymaga to przede wszystkim zamieszczenia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia informacji o obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia (art. 36 ust. 2 pkt 10 ustawy Pzp). W przeciwnym razie nie będzie mógł wyciągnąć wobec wykonawcy negatywnych konsekwencji.