W jaki sposób zamówić aktualizację specjalistycznego programowania
Opis sytuacjiZamawiający chciał zaktualizować specjalistyczne oprogramowanie geodezyjne. Aktualizację mogą wykonać tylko i wyłącznie partnerzy producenta oprogramowania, np. w Polsce jest ich 5 czy 6. Do tego oprogramowania zamawiający ma również nakładki, które chce zaktualizować, ale nakładki te są objęte wyłącznym prawem autorskim i jest tylko jeden producent i jednocześnie dystrybutor. W jakim trybie należy udzielić tego zamówienia? Czy na aktualizację oprogramowania geodezyjnego trzeba przeprowadzić przetarg nieograniczony, a nakładkę zamówić w trybie z wolnej ręki? Czy wartością zamówienia będzie suma obu zamówień?
Nowelizacja wprowadzi utrudnienia w korzystaniu z zasobów innych podmiotów
Wprowadzona do nowelizacji ustawy Pzp konieczność wykonania zastrzeżonych prac osobiście przez wykonawców oznacza, że nie będzie mógł ich świadczyć ani podwykonawca ani podmiot trzeci. Wykonawcy w takich postępowaniach będą zobligowani również do samodzielnego wykazywania spełniania warunku w zakresie kluczowej części zamówienia. Zmiana ta może negatywnie wpłynąć na małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie będą mogły samodzielnie zrealizować kluczowej części zamówienia.
Można poprawić błąd w ofercie, jeśli nie wpłynie on na miejsce w rankingu wykonawców
Teza Istotną okolicznością, która może mieć decydujący znacze świadczące o „istotności” omyłki jest to, jak jej poprawienie wpłynie na sytuację wykonawcy w rankingu ofert. Śwoadczy o tym art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, który nakazuje zamawiającemu odrzucić ofertę, jeżeli wykonawca w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgodził się na poprawienie innej omyłki. Zaś z art. 46 ust. 4a ustawy Pzp wynika obowiązek zatrzymania wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, nie wyraził zgody na poprawienie omyłki.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 425/16
Kiedy zamawiający może uznać, że wykonawca skutecznie zastrzegł tajemnicą przedsiębiorstwa część oferty
Zastrzeganie tajemnicą przedsiębiorstwa części treści oferty pomimo znacznego dorobku orzecznictwa oraz wielości publikacji w tym temacie budzi wiele wątpliwości i problemów głównie po stronie zamawiających. Stają oni niejednokrotnie przed dylematem, czy podjęcie przez nich decyzji o odtajnieniu lub utajnieniu dokumentów będzie słuszne – a przede wszystkim zgodne z Pzp. Niniejszy artykuł ma celu wskazanie najczęstszych problemów napotykanych przez zamawiających wraz ze wskazaniem działań, które mogą uchronić ich przed zarzutem naruszenia Pzp.