Zamówień in-house oraz regulacje dotyczace obowiązkowych umów o pracę to najbardziej kontrowersyjne zagadnienia nowelizacji
Już niedługo można się spodziewać wejścia przepisów ustawy Pzp w życie. Na pytania, czy możemy jeszcze spodziewać się rewolucyjnych zmian i jak przebiegają prace, odpowiada ekspert, członek grupy roboczej ds. Pzp działającej przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, uczestniczka procesu legislacyjnego ustawy Prawo zamówień publicznych Agata Hryc-Ląd.
W postępowaniach podprogowych stosujemy aktualne przepisy
Opis sytuacjiNasza jednostka wszczęła postępowanie na roboty budowlane. Kwota zamówienia wskazuje na to, że postepowanie będzie prowadzone w procedurze krajowej. Czy wciąż możliwe jest (zgodne z prawem) ogłoszenie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane o wartości poniżej progu unijnego na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów ustawy Pzp – obowiązujących przed 18 kwietnia 2016 r.?
Dokumentowanie postępowań o zamówienie publiczne po nowelizacji
Znowelizowane przepisy ustawy Pzp utrzymują nałożony na zamawiającego w art. 96 ust. 1 obowiązek prowadzenia protokołu w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wprawdzie przepis ten nie określa już formy, w jakiej ma być sporządzany protokół, lecz nie oznacza to swobody zamawiającego w tym zakresie.
3 zmiany ustawy Pzp dotyczące zamówień z dziedziny nauki
Opis sytuacjiReprezentuję instytut badawczo-naukowy i w związku z tym interesują mnie wyłączenia ze stosowania ustawy, dotyczące prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych i rozwojowych. Czy oprócz zmiany miejsca wyłączenia, tzn. z art. 4 ust. 8a na art. 4d, i wyrażenia z „produkcji seryjnej” na „produkcję masową” coś się zmieni? Czy praktycznie jest jakaś różnica pomiędzy produkcją „seryjną” a „masową”? Czy aparaturę zakupioną do celów badawczych można po czasie jej amortyzacji użyć do celów innych niż badawcze, eksperymentalne, naukowe lub rozwojowe?
Kryterium ceny na poziomie 60% i określenie maksymalnej ceny – co nowego w kryteriach oceny ofert
O doborze i kształcie kryteriów oceny ofert decyduje zamawiający. W zależności od swoich potrzeb dostosowuje ich wybór i wagę do celu uzyskania najkorzystniejszej oferty dającej gwarancję najlepiej zrealizowanego zamówienia. Swoboda zamawiającego w ustalaniu kryteriów doznaje ograniczenia z uwagi na konieczność zapewnienia spójności kryteriów z przedmiotem zamówienia oraz zgodności z zasadą uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Nowelizacja ustawy Pzp, która wejdzie w życie już niedługo, przynosi wiele zmian w obrębie kryteriów oceny ofert.