Zamawiający będzie musiał uzasadnić, dlaczego nie podzielił zamówienia na części
Już niedługo czeka nas nowe podejście do dzielenia zamówienia na części. Podział będzie jak dotychczas decyzją zamawiającego, jednak konieczne stanie się uzasadnienie podjęcia decyzji o jego braku. Jednym z głównych celów nowych przepisów jest bowiem wzmocnienie potencjału małych i średnich przedsiębiorstw oraz ułatwienie ich udziału w rynku zamówień publicznych. Zmiany powinny być wdrożone do 18 kwietnia, dlatego polski ustawodawca musi się spieszyć.
Wykonawcy nie mogą narzucać zamawiającemu kryteriów oceny ofert
Opis sytuacjiZamawiający prowadził przetarg nieograniczony na wykonanie usługi przewozu węgla transportem kolejowym. W siwz ustalił 2 kryteria oceny ofert: cenę (z wagą 88%) i całkowitą masę przesyłki (z wagą 12%). Jeden z wykonawców wniósł odwołanie do KIO. Zarzucił w nim zamawiającemu naruszenie art. 91 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez ustalenie kryterium (masy przesyłki) i sposobu jego oceny w sposób naruszający uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców oraz niezwiązany z przedmiotem zamówienia. W jego ocenie nie zmierzało ono do rzeczywistego wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Jednocześnie odwołujący zarzucił zamawiającemu, iż wzór umowy w sprawie zamówienia narusza zasady współżycia społecznego. Zakłada bowiem obniżenie przysługującego wykonawcy wynagrodzenia w przypadku stwierdzenia, iż masa netto węgla energetycznego w przesyłce pociągowej będzie niższa niż masa netto ustalona zgodnie z zadeklarowaną przez niego w ofercie minimalną wagą przesyłki pociągowej, niezależnie od tego, czy niższa masa netto węgla wynika z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
Praktyczne aspekty stosowania art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, czyli jak badać jakość kupowanego przedmiotu zamówienia
Doświadczenie pokazuje, że najniższa cena nie zawsze jest gwarancją zadowalającej jakości. Dostrzegł to również ustawodawca, który ponad rok temu wprowadził do ustawy Pzp przepis, zgodnie z którym kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Oczywiście z zastrzeżeniem, że cena może być jedynym kryterium wyłącznie w przypadku postępowań, których przedmiotem jest zakup powszechnie dostępnego asortymentu czy usług o ustalonym standardzie (np. energii).
Nowy projekt nowelizacji ustawy Pzp to nowe wątpliwości
Lektura projektu nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju nie jest łatwa. Zmian jest tak dużo, a projekt jest pełen wewnętrznych niespójności, że skutecznie utrudnia to zrozumienie zapisów. Oczywiście, prostsze jest samo poruszanie się po przepisach, względem poprzednich propozycji, ponieważ ich porządek został mniej więcej zachowany.